Obserwację logopedyczną proponujemy nawet u najmłodszych, kilkumiesięcznych dzieci. Wiemy jak ważną rolę odgrywa prawidłowe ssanie, gryzienie, żucie i połykanie, te jakby się mogło zdawać fizjologiczne i naturalne czynności mają kluczowe znaczenie dla prawidłowego rozwoju mowy.

U maluszków specjalista ocenia budowę i sprawność narządów artykulacyjnych, min. prawidłowe ułożenie żuchwy i zgryz. Przygląda się sposobom ułożenia języka, obserwuje w jaki sposób dziecko nawiązuje kontakt z dorosłym, jak wyraża swoje potrzeby (czy występuje np.: gest wskazywania), czy potrafi naśladować np. zwierzęta.

Terapię logopedyczną, a na wstępie diagnozę, proponujemy w sytuacjach opóźnienia mowy, seplenienia, zamienia wymawianych głosek np. „k” na „t”. A także w sytuacjach kiedy dziecko:
  • zwykle oddycha przez buzię, ma trudności z oddychaniem np. spowodowane utrzymującym się katarem, przerośnięty trzeci migdał
  • krztusi się podczas jedzenia, miało trudności ze ssaniem, preferuje pokarmy o konsystencji papki
  • mimo ukończonych dwóch lat ma ograniczony słownik wyrazów
  • jest pod opieką ortodonty np. ze wzglęodu na nieprawidłowy zgryz
  • jest pod opieka rehabilitanta / fizjoterapeuty